Kategorie

Kalendarz

August 2015
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Allach nie dał rady

!الله عظيم. اذهب — Allach jest wielki. Ruszaj! — Zapewne mniej więcej tymi słowy ponaglony, Euroduplex francuskiej produkcji miał w tych dniach zainaugurować obslugę nowej linii dużych prędkości. Pierwszej w Afryce, umownie łączącej Tanger z Casablanką.

Umownie, bo na razie Maroko buduje zupełnie nową linię z Tangeru do Kenitry, ok. 200 km. Tu obowiązywać ma prędkość maksymalna 320 km/h. Dalej, przez Rabat do Casabanki, pociągi pojadą 150-kilometrową, istniejącą linią, obecnie dostosowaną do 120 (na wschód od Rabatu) lub 160 km/h (na zachód od stolicy), a po trwającej modernizacji mogącą udźwignąć 220 km/h.

“W tych dniach” — dokładnej daty wygrzebać już niestety nie mogę. Planowanie inwestycji zaczęło się 25 lat temu, plan zatwierdzono w 2007, trzy lata później król zawarł z Alstomem kontrakt na dostawę pociągów, a po kolejnym roku, w 2011, ruszyła budowa. Plan zakładał, że pociągi wyjadą na trasę latem 2015. W tych dniach.

Euroduplex w Maroku

Już w 2013 była obsuwa czasowa. W zeszłym roku marokańskie koleje zapowiadały początek eksploatacji na rok 2017. Teraz ONCF ogłosiły, że najwcześniejszy możliwy termin to wiosna 2018, co oznacza trzyletnie opóźnienie budowy. Pech chce, że Alstom szybciej (obecnie “tylko” 18 miesięcy obsuwy) realizuje dostawy, pierwsze składy są już w Maroku na testach.

Kontrakt opiewa na 14 składów 2N2, po 10 wagonów i 533 miejsca każdy (mniej 1. klasy niż w wersjach dla Francji), za 400 mln euro plus nieujawniona opłata serwisowa. To za dużo na linię Tanger-Casa, a jej przedłużenie przez Marrakesz do Agadiru to pieśń bardzo dalekiej przyszłości, ale król ma gest… A raczej królowie i szejkowie, bo 60% całej inwestycji finansują kredyty saudyjskie, kuwejckie i z Emiratów.

Nie zdziwię się, jeśli w przyszłorocznym rozkładzie pojawią się w relacji Casablanca-Rabat-Kenitra. Już teraz mogłyby ją pokonać w nieco ponad godzinę, no, powiedzmy, w 1h20-1h25 (gdy obecnie 1h32 piętrowym składem Alstomu o Vmax 160 km/h, modyfikacją serii Mi2 dla RER), by nie stały bezczynnie i by nie marnowały się już zmodernizowane ocinki tej trasy.

Inna sprawa, że wąskim gardłem jest będący w fatalnym stanie i bardzo trudny do przebudowy (brak miejsca) odcinek torów w samej Casablance, od dworca Casa Port do Aïn Sebaâ. 5 km i 10 minut jazdy bez względu na możliwości składu. Dalej już można pięknie grzać, co testowałem osobiście. Coś jak nasza średnicówka Wwa Wsch.-Wwa Zach., która dramatycznie wpływa na czasy jazdy z Warszawy dokądkolwiek.

W Casablance spory zysk dałoby skierowanie pociągów na dworzec Casa-Voyageurs, ale choć to oficjalnie główna stacja miasta, jej położenie jest znacznie mniej dogodne (trochę jak Wwa Gdańska). Obsługuje więc głównie niewielki ruch na południe, którego z powodu układu torów nie da się puścić z Casa Port: na lotnisko oraz do Marrakeszu, a widywane tu składy, w przeciwieństwie do linii do Rabatu i Kenitry, liczą sobie 30-40 lat. Oczywiście też z Alstomu, który ma historycznie uwarunkowany monopol na rynku marokańskim, tunezyjskim czy algierskim. Miałby też w Czadzie, gdyby były tam jakieś tramwaje lub kolej.

Piszę o tym nie po to, by dowieść, że choroba opóźnień wielkich inwestycji infrastrukturalnych i wzrostu ich kosztów (plan, 20 mld dirhamów czyli ok. 8 mld zł, może być przekroczony o połowę) nie ogranicza się, co oczywiste, do Europy. Najciekawsza w tej historii jest główna przyczyna opóźnienia.

Otóż jakiekolwiek są nasze wyobrażenia o geografii, geologii czy strukturze własności ziemi w tej części Afryki, oraz cokolwiek myślimy o potędze władzy króla Muhammada VI, dla którego projekt ów jest oczkiem w głowie, a którego portretów jest w Maroku więcej niż palm — inwestor boryka się z dramatycznymi problemami w wykupie gruntów z rąk prywatnych. Łąka na Mazowszu czy ugór pod Ksar el-Kebir lub Larache, chłop żywemu nie przepuści i basta.

A na marginesie — PKP IC oficjalnie ogłosiły, że w grudniu w rozkładach pojawi się tylko część z 40 zamówionych Dartów i Flirtów. Nie sprecyzowały, ile których.

4 comments to Allach nie dał rady

  • jes

    Rzeczywiscie, powod opoznienia zaskakujacy.

    Off top. Warszawa Gdanska ma niedogodne polozenie? Toz to ciagle Srodmiescie. Polozona jest przy glownej arterii komunikacyjnej miasta i przy stacji metra, czym dotad zaden dworzec dalekobiezny nie moze sie pochwalic :) .

    • Krzysztof Leski

      W centrum, ale trochę z boku, dobra komunikacja Płn-Płd, marna Wsch-Zach. Tak jak Casa Voy. To wciąż centrum, a jednak kawałek od serca miasta. A przy Casa Port przecinaja się wszystkie główne linie autobusowe.

  • jes

    Oczywiscie, czepiam sie, ale tylko sformulowania “znacznie bardziej niedogodne” wobec Wwy Gdanskiej. Gdyby przez ten dworzec puscic Pendolino, zmiana mialaby charakter symboliczny z punktu widzenia wygody podroznego. Ze wzgledu na metro, komunikacja W-E jest tylko emocjonalnie (na pewno nie znacznie) gorsza tu niz N-S na Centralnym. Jesli wiec porownanie z Casa Voyageurs jest adekwatne, to nie bardzo widzialbym problem z puszczeniem tamtedy 2N2.
    Pozdrawiam i dzieki.

Leave a Reply