Kategorie

Kalendarz

August 2015
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Interregnum

Internetowy hejt dziś znów po części kolejowy. Obrywa się Przewozom Regionalnym za zapowiedź likwidacji pociągów InterRegio. Krzyk wielki się podnosi, że przecież kolej ma świadczyć usługi, a nie gonić za zyskiem.

Prawdą jest, że InterRegio były  na kilku trasach bardzo ciekawą cenowo alternatywą dla połączeń PKP InterCity. Pewne jest, że ta ostatnia spółka będzie teraz łatwiej mogła dyktować ceny — dopóki nie pojawi się prawdziwa konkurencja.

Prawdą jest jednak także, że PR taką konkurencją nie były. Prawdą jest, że mają  świadczyć usługi, a nie gonić za zyskiem. Do tego zostały powołane. I gwoli ścisłości robią to od lat w ogromnej skali i nadal robić będą uruchamiając codziennie dziesiątki tysięcy połączeń podmiejskich i lokalnych. Z definicji deficytowych, do których sejmiki dopłacają setki milionów złotych.

Swego czasu PR zechciały wejść w segment, do którego słabo pasują, Nie mają odpowiedniego taboru ani struktury zatrudnienia, gdyż te dostosowane są do zadań lokalnych. W segment, który z założenia ma być dochodowy, ale w wykonaniu PR takim nie był — InterRegio ptzynosiły straty. Straty, których nikt nie refinansował, bo nie po to PR powołano. Teraz, gdy PR chcą pomocy państwa w restrukturyzacji długów, o utrzymaniu InterRegio nie ma mowy.

Slynnego “Matejkę” do Krakowa prowadziła najczęściej ciężka ET22, przeznaczona do ciągnięcia składów towarowych o masie ponad 3 tys. ton, a nie ważącej 300 ton kolorowej zbieraniny osobowych zabytków z demobilu. Z CMK musiała zniknąć, gdy PLK wprowadziły tam prędkość minimalną 120 km/h, by uniknąć nadmiernego niszczenia torów przez powolne składy,

Tyle o sensie internetowego hejtu i trochę a propos poprzedniej dyskusji o tym, czy wolność gospodarcza może być ograniczana. Kedyś w mediach dominował zdrowy rozsądek. Dziś mamy interregnum w tej sferze i zdaje się, że trwale.

Leave a Reply