Kategorie

Kalendarz

June 2015
M T W T F S S
« May   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Skoda tych szans

Ten news właściwie nie powinien nas specjalnie obchodzić. Ot, brytyjska grupa National Express, znana Polakom głównie z tego, że w miarę tanio wozi ich autobusami po wyspach brytyjskich, wedle opublikowanych dziś informacji wygrała kolejny kontrakt na obsługę regionalnych połączeń kolejowych w Niemczech. Dokładniej — trzech linii Rhein-Ruhr Express na 15 lat, od 2018/19 aż po rok 2033.

Skoda 7Ev, inaczej klasa 440 - ichni Elf

Rzecz w tym, że NE ściśle współpracuje z czeską Skodą. To jej taboru zamierza używać w norymberskiej S-Bahn, kontrakt na obsługę której wygrał w zimie, o czym przelotnie wspominałem niedawno analizując, na co powinna stawiać nasza PESA. Pociągi dla Norymbergi są już po niemieckiej homologacji, podobnie zresztą jak nowa towarowa lokomotywa Skody. Sukces NE w Zagłębiu Ruhry może oznaczać dla Skody nowe, duże kontrakty i umocnienie na niemieckim rynku.

Skoda Transportation, produkująca trolejbusy, tramwaje, lokomotywy oraz elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne, to główny konkurent PESy w regionie. W ubiegłej dekadzie staczała się po równi pochyłej. Kolejne tramwaje okazywały się być rynkowymi niewypałami, pociągi też się nie sprzedawały. W 2010 zysk ST sięgnął dna, spadając poniżej równowartości… 10 mln zł w skali roku! W tymże czasie PESA szła stale w górę, osiągając zysk niemal 10-krotnie wyższy. Na początku obecnej dekady odniosła skromny finansowo, ale prestiżowo ogromny sukces pokonując Skodę na jej terenie i w jej wieloletniej specjalności — w kontrakcie na spalinowe szynobusy dla kolei czeskich.

Nagle coś zaczęło się psuć w Bydgoszczy, w Pilźnie zaś wzięli się do roboty. Skoda znów zaczęła sprzedawać. Niedawno np. 40 pociągów metra na rynku chińskim, odrodziła się (choć jak dotąd wciąż raczej symbolicznie w wymiarze finansowym) na rynku rodzimym, a także na Ukrainie, Białorusi i w państwach bałtyckich, wkroczyła mocno do Wrocławia, zaczęła wchodzić do Niemiec. Wczoraj opublikowała raport roczny: wartość sprzedaży w przeliczeniu 2.5 mld zł, zysk netto niemal 300 mln zł. To od 150% (obroty) do nawet 200% (zysk) szacowanych przez media zeszłorocznych wyników PESy, która na swej stronie oficjalnych danych niestety nie ujawnia.

Przez całą II połowę XX wieku można było tylko marzyć, że jakiś polski producent osiągnie na tym rynku pozycję choćby tylko porównywalną ze Skodą. Pięć lat temu PESA wyprzedziła Skodę. Dziś znów jest w tyle, a dystans rośnie. Szkoda. Na miejscu PESy nie liczyłbym, że Norymberga Skodzie nie wypali, bo kontrakt dla NE został zaskarżony, lecz zrobiłbym to, co Czesi zrobili pięć lat temu. Ustaliłbym priorytety, przestał marzyć o konkurencji dla Pendolino (w zeszłym roku projektant firmy Bartosz Piotrowski jasno mówił, że Dart ma jeździć do 189 km/h) i znalazł nieco skromniejszego niż Deutsche Bahn przewoźnika, we współpracy z którym można wejść do Niemiec.

7 comments to Skoda tych szans

  • Zgroza

    Porażka z pierwszymi Linkami jest mocna prestiżowo, ale czy rzeczywiście postawienie na kontrakt z DB było błędem? IMHO daleko idący wniosek, rzeczywistą perspektywę wieloletnią tego kontraktu w tej chwili pewnie może ocenić zaledwie kilku ludzi naprawdę wiedzących, co się dzieje w projekcie.

    • Krzysztof Leski

      Ależ nigdzie nie sugeruję, że DB to był błąd. Tyle, że oni kupują mnóstwo, nigdy nie wesprą kontrahenta, bo i tak robią interesy z wszystkimi. Mniejszy, zaprzyjaźniony przewoźnik może wesprzeć i warto go szukać niezależnie od kontraktu z DB.

  • r306

    Tak zwane “sny o potedze” z reguly zle sie konczyly dla polskich firmy…. Gdy metoda malych kroczkow osiagaly juz pewna rynkowa stabilnosc, nagle pojawiaja sie pomysly, np. stania sie potega europejska… Albo wejscia w bardzo wysokie technologie… I zaczyna sie problem. Szeroka ekspansna jest kosztowna i trzeba czasem wytrzymac kilka lat takich inwestycji w kontakty, kolejne homologacje itd. Analogicznie z wysokimi technologiami – ich wdrożenie, opanowanie i zwrot kosztow – to proces dlugi.
    Polskim firmom wydaje sie, ze sa to w stanie zrobic w rok, moze dwa lata… Na tyle maja kapitalu. Ale najczesciej okazuje sie, ze dwa lata to zdecydowanie za krotki horyzont czasowy. Nie ma wiec zwrotu z inwestycji, na dalsze brak juz pieniedzy i zaczyna sie zwijanie… Czasem z plajta wlacznie…

    Nie wiem co w nas, Polakach, takiego siedzi. Od razu musimy byc potega i basta….

    • Coś w tym jest. Swojego czasu modny był slogan “gdzie jest polska Nokia” miał uzasadniać, jak to u nas system morduje nienarodzony wielki biznes, który za miedzą rozkwitać może. Wtedy sobie poczytałem historię Nokii. Przedsiębiorstwa rozwijającego się systematycznie i nieprzerwanie od czasów, gdy u nas było Powstanie Styczniowe.

      Inna rzecz, to zdolność przeskoczenia na wyższy poziom. Między zarządzaniem garażem a fabryką, między fabryką a koncernem…

  • Ponoć teraz wchodzą na Ukrainę.

  • na początek zastrzeżenie – nie znam sie na pociągach i wszystkim tym co jest z nimi związane. Więc jestem typowym odbiorcą promocyjnej kampanii PESY wokół testów DART-a. I mówiąc szczerze – to wcale nie “wazelina” – gdyby nie Pana wpisy byłbym wobec tej kampanii promocyjnej bezradny. No może z wyjątkiem jednego przegięcia – wczoraj słyszałem wypowiedź pana Furgalskiego – tez sugerował iz “najpierw tory potem pociąg” bo czy inaczej można zrozumieć twierdzenie iż zakup Pendolino był za szybki skoro nie może ono rozwinąć maksymalnej prędkości.

  • Jerzy Maciejowski

    Panie Krzysztofie!

    Wcale nie musi Pan mazurzyć. Może Pan napisać „Szkoda tych szans”, bo czeskie „Škoda” czyta się „szkoda”. ;) To, że nawet przedstawiciele tej firmy nie potrafią poprawnie wymówić jej nazwy, to źle świadczy o nich, a nie o firmie.

    Odnośnie strategii PESY, to nie oni pierwsi popełniają błędy i nie ostatni. Nawet tacy „geniusze” jak Steve Jobs i Bill Gates popełniali błędy marketingowe. Zatem niech Pan nie oczekuje od Polaków, że będą lepsi zawsze i wszędzie.

    Pozdrawiam

    Jerzy Maciejowski

    PS. Tanio, to wozi na wyspach Stagecoach swoimi Megabusami.

    JM

Leave a Reply