Kategorie

Kalendarz

May 2015
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kublik wędrowny

Czytam i rosnę w sobie. Nabieram dumy z własnej skromności. Nie porywam się bowiem na sprawy, których nie znam. Nie komentuję, gdy Andrzej Kublik pisze o ropie czy gazie. On zna się na tym o niebo lepiej ode mnie. Ale gdy pisze o kolei, mam wrażenie, że oto przedszkolak recytuje Mickiewicza na szkolnej akademii, myli się tylko siedem razy i czeka na oklaski.

Imieniem i nazwiskiem firmuje Kublik poważny artykuł o nowych rosyjskich pociągach w poważnym serwisie wyborcza.biz. Poczytny portal gazeta.pl promuje ten tekst na czołówce swego działu biznesowego. Tytuł sugeruje, że wielką nowością jest zapowiedź pana wiceprezesa ruskich kolei o wprowadzeniu nowej relacji z Rosji do Niemiec, zapewne przez Polskę. Pociągi nie potrzebują długiego postoju, by zmienić rozstaw kół, a technologię “Rosjanie w przeszłości zamierzali kupić w Hiszpanii”.

Informuję Andrzeja Kublika, że news jest troszeczkę nieświeży. Choć to Rosja, akurat w tej kwestii wszystko od początku było jawne. Choć swoje konstrukcje hiszpańskie Talgo wzorowały na francuskim TGV, technologię VGA (Variable Gauge Axles) Hiszpanie opracowali sami i wdrożyli w 2005. Tak, dziesięć lat temu. Albowiem mają u siebie tory szerokie na liniach “zwykłych” i klasyczne 1435 mm na liniach KDP. Zmiana rozstawu kół następuje w biegu, przy prędkości do 30 km/h.

Rozmowy RŻD z hiszpańskim Talgo trwają od 2008. Tak, siedem lat. Jesienią owego roku strony podpisały umowę wstępną – memorandum o wspólnej analizie opłacalności przedsięwzięcia. Wiosną 2010, pięć lat temu, specjalnie przygotowany pociąg pojechał do Rosji na testy. Wypadły pomyślnie. Główny kontrakt podpisano latem 2011. Czyli cztery lata temu. Składy miały być przeróbką Talgo 250 (w Hiszpanii “klasa 130″),  ale o prędkości zmniejszonej z 250/220, jak w Hiszpanii, do 200 km/h.

Kontrakt opiewał zarówno na szerokotorowe składy klasyczne, jak i te z VGA. W 2012 RŻD ogłosiły całkiem oficjalnie, że do eksploatacji wejdą w grudniu 2015: te pierwsze trafią na linię Moskwa-Niżnyj Nowgorod i Moskwa-Kijów, drugie zaś na trasę Moskwa-Mińsk-Warszawa-Berlin (niedawno kijowską część planu anulowano).

W styczniu 2014, a więc półtora roku temu, Białorusini ukończyli w Brześciu budowę stacji zmiany rozstawu kół. W Brześciu, powtórzę, leżącym na granicy z Polską, a nie Litwą czy Ukrainą. Dziennikarskie śledztwo Andrzeja Kublika, który po solidnej analizie mapy Europy zgaduje, że jeśli z Rosji do Niemiec, to “najkrócej przez Polskę” — jest więc nieco spóźnione.

Rok temu pierwsze seryjne egzemplarze dotarły do Rosji. Odtąd przechodzą testy homologacyjne w Rosji, ma Białorusi, w Polsce i w Niemczech. Polscy spotterzy zamieścili w necie sporo zdjęć Talgo na polskich torach. Wie o tym każdy, kto choć trochę interesuje się tematem. Niestety nie wie o tym Andrzej Kublik. Coś wreszcie gdzieś przeczytał. Nie znalazł jednak w sobie tej odrobiny wątpliwości, czy aby zna temat: skrobnął sążnisty tekst z sensacyjnym tytułem i leadem.

Kublik i wydawcy serwisu współodpowiadają też za zdjęcia ilustrujące tekst. Wszystkie ukazują “Sapsana”, “wędrownego sokoła” – pociąg produkcji Siemensa, od sześciu lat jeżdżący w Rosji. Nigdzie nie ma słowa, co “Sapsan” ma wspólnego z artykułem. Nie ma zaś nic. No, prawie nic: Talgo mają zastąpić Sapsany na linii Nowgorodzkiej.

Pan Putin obiecał kiedyś bowiem, że “Sapsan” połączy Moskwę z Sankt Petersburgiem i Niżnym Nowgorodem właśnie. Do obu miast prowadzić miały nowe trasy dużej prędkości. Petersburską Rosjanie zbudowali, trochę przycinając plany dla oszczędności. Za nowgorodzką nigdy się nie wzięli. Mimo to, aby spełnić obietnicę Putina, trzy lata temu na tę drugą trasę puszczono symbolicznie dwa Sapsany dziennie, choć rozwinąć mogły tylko miejscami 160 km/h (ich max – 260). Teraz z tego absurdu się wycofują.

Dziennikarski los to w dużej mierze skakanie po tematach. W wędrówce tej nie należy jednak gubić krytycznego spojrzenia na własną wiedzę. Andrzej Kublik tym razem ją zgubił.

9 comments to Kublik wędrowny

  • Gdy czasem (przypadkowo, z racji zainteresowań, albo profesji) potrafię jakoś ocenić, zweryfikować doniesienia medialne, przekonuję się o ignorancji dziennikarzy i bardziej dezinformacji niż informacji przez prasę.

    Nachodzi mnie jednak myśl paskudna: skoro w tym są nierzetelni, to na jakiej podstawie miałbym zaufać artykułom o ropie naftowej, o sytuacji na Węgrzech, o wojnie na Ukrainie i w Syrii, itd. itp.

    Opowiadałem już pewnie pińcet razy, jak moje LO znalazło się w prasie: Był (zwykły wówczas) głupi telefon o rzekomej bombie. Uczniów ewakuowano do pobliskiej stacji metra, szkołę sprawdzały spec-oddziały (po sąsiedzku był egzotyczny konsulat czy cóś). W Stołecznej ukazał się artykulik ilustrowany zdjęciem i okraszony krótką rozmową z “Anią z IIIb”. Tylko nasza szkoła była męska.

    Śmiem podejrzewać, że reszta niusów jest podobnej jakości.

    A artykuł Kublika i tak trzyma poziom. Większość informacji zgadza się z rzeczywistością, jest tylko nieświeża i niedokładna, bo niesprawdzona.

  • TRad

    Lat temu blisko 10 p.Magdalena Kula popełniła w GazWybie tekst o egzaminach gimnazjalistów. Jeden cytat zachowałem dla potomności:
    ======================
    Średnia matematyczno-przyrodnicza 23,9 pkt
    I znów aż 40 proc. zdających było poniżej tej średniej!
    ======================

    Faktycznie, straszne zjawisko. Przecież wszyscy gimnazjaliści powinni być powyżej średniej.

    Gdyby głupota miała prędkość i masę – współczesne gazety przekroczyłyby trzecią prędkość kosmiczną.

  • toka95

    Swego czasu p. Leski na swoim blogu w Salonie24 napisał notkę “Moc jest z dieslem”, w której pisze między innymi, że “dla przyspieszenia auta decydujący jest moment obrotowy (silnika dop. toka95)”.

    Aż zacząłem sprawdzać, czy się coś w fizyce nie pozmieniało, o czym nie wiem.

    A napisał to absolwent politechniki, a nie jakaś p. Kula.

    Chciałoby się, żeby piszący znali się na tym, o czym piszą, a.e jeżeli juz nawet p. Leski potrafi napisać takiego knota, to czego wymagać od innych.

    Pozdrawiam

  • toka95

    Zdania nie zmieniam.

    Tylko że nie zdadza się to ze współczesną fizyką.

    P.S.
    Zresztą w tamtym wpisie było parę innych perełek.
    Zatem bardziej miłosiernie spójrzmy na innych błądzących.

Leave a Reply