Kategorie

Kalendarz

January 2015
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Za pół ceny?

Pięć konsorcjów chce budować most na S2 przez Wisłę. W nocy pojawiły się nieoficjalne wieści (follow, dzięki za hint!), przed chwilą Generalna Dyrekcja DKiA oficjalnie je potwierdziła (uwaga, PDF). No i chyba znów mamy kłopot. Oferty są wręcz podejrzanie tanie. Opiewają kolejno na: 43%, 44%, 53%, 54% i 70% wartości kosztorysowej, ustalonej przez zleceniodawcę. W złotówkach od 758 mln zł do 1.24 mld przy wartości kosztorysowej 1.77 mld zł.

Oczywiście fajnie byłoby zaoszczędzić okrągły miliard złotych na jednej inwestycji (to tylko jeden z odcinków brakującej części południowej obwodnicy Warszawy). Pytanie, na które odpowiedzi zapewne nigdy nie poznamy, ciśnie się jednak w sposób oczywisty: na czym też miałoby się dać zaoszczędzić aż tyle, skoro mowa o sporym kawałku mostu i estakad, a takie projekty inżynierskie na całym świecie kosztują zwykle dość podobnie. Kosztorys był zawyżony czy wykonawcy szaleją?

Społeczność skyscrapercity.com jest dość sceptyczna: “Może oni chcą budować most pontonowy?”, “Most Północny – 3km za miliard. Tu ma być 6km. No ludzie…”, “Wywalić cztery pierwsze oferty i brać Strabag z Budimexem. Inaczej tego nie widzę”. Niektórzy zauważają, że rynkowe ceny materiałów znacznie spadły, ale to nie uzasadnia tak wielkiej dysproporcji między ofertami i kosztorysem GDDKiA. Co ciekawsze, najdroższa oferta zawiera gwarancję na 10 lat, gdy czterej tańsi oferenci gotowi są gwarantować jakość swej budowli przez lat 20. Termin wykonania jest wszędzie ten sam, zgodnyn z wymogiem GDDKiA. Gdyby udało się podpisać umowę w tym roku i uniknąć wpadek, most mógłby być otwarty latem 2019 r.

Chińskie doświadczenie na odcinkach A2 Łódź-Warszawa każe być ostrożnym. Branża uskarżała się wręcz, że zasady kontraktowe GDDKiA, dające cenie absolutny priorytet, doprowadziły do wielu bankructw. I oto historia wydaje się powtarzać. Dyrekcja ma spory dylemt, bo niemalże cokolwiek zrobi, będzie źle. Ryzykować opóźnienie inwestychji i brać najtańszych? Badać wiarygodność ofert, wydłużając trwające już ponad rok postępowanie przetargowe?

37 comments to Za pół ceny?

Leave a Reply