Kategorie

Kalendarz

December 2014
M T W T F S S
« Nov   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

250 czyli ile? Odległość

Dziś o tym, jak Napoleon TGV budował. Zapytałem kiedyś Twittera o docelowy czas jazdy pociągu Warszawa-Kraków w 1930. Reakcja dowodziła niezrozumienia pytania. Moja odpowiedź brzmi: ów czas zmierza asymptotycznie do zera. Jakikolwiek bowiem czas jazdy PKP Intercity lub ich następcy osiągną w przyszłości, zawsze znajdzie się hejter, który napisze, że “sto lat temu było szybciej”.

Podobnie z odległościami między stacjami. W dyskusji nad moimi danymi komentatorzy s24 prześcigają się w dowodzeniu, że TGV jest szybsze niż jest, a nasze Pendolino wolniejsze. Skoro czasy są dane (najszybszy pociąg Paryż-Marsylia non-stop 3h05), trzeba pogmerać w odległości. Poczucie opozycji wobec rządu PO sprawia, że uwierzą we wszystko, co umniejszy przedsięwzięcia z tym rządem identyfikowane. Stąd odległość kolejowa rosła im wczoraj jak na drożdżach. Rano 1maud pisała: 770 km; 777; 783. Yarc podbił na 862 km (“775 to samochodem”). Giz 3Miasto dodał jeszcze oczko: 863!

Giz dał linki. Biegle włada francuskim, umie wyguglać. Ale nie czytał: dostrzegł “863″ i krzyknął “Voilà!” Powołał się bowiem na wikipedyjny opis linii powstałej w połowie XIX w. za Napoleona III. Niechęć do PO pozwala uwierzyć, że Napoleon budował TGV. Starczy zaś zerknąć na mapę, by pojąć, że ukończona w XXI wieku LGV Paryż-Marsylia jest dużo krótsza i od linii kolejowej z 1857, i od autostrady zrobionej 50 lat temu. W pobliżu napoleońskiej linii TGV jedzie tylko między Lyonem i Valence. Z Paryża do Lyonu niemal prosto, a z Valence do Marsylii jak strzelił trasą z imponującymi estakadami 100 metrów nad dnem doliny. I tak wychodzi 733 km pociągiem, który omija wszystkie stacje.

Procentowo bardziej nawet wydłużyła się trasa Paryż-Lille: z 220 do 258 km, o 18%! Giz znów powołał się na wiki. Znów nie zauważył, że to Napoleon III. Gdyby przeczytał choć 4 zdania, dostrzegłby informację, że linia straciła znaczenie po budowie TGV. Dał jeszcze link trzeci, do dywagacji prasowych o cenach biletów. A tam — odległości “taryfowe”: SNCF wciąż sprzedają bilety na kilometraż napoleoński. Francuski dziennikarz i tak się rypnął podając odległość Paryż-Lyon niższą niż w rzeczywistości. Za to do Perpignan 1001 km, gdy dziś to tylko 853.

I tak dodają kilometry. Z Paryża do Strasburga, z Madrytu do Walencji. Tu 50, tam 70. I wychodzi im, że tamci jeżdżą coraz szybciej (niedługo prędkości handlowe przewyższą maksymalne), a my coraz wolniej. A w ogóle to nie mamy po czym jeździć. Ani dokąd, ani po co. Najlepiej siedzieć na dupie i marudzić. Może coś się z tego urodzi.

1 comment to 250 czyli ile? Odległość

Leave a Reply