Kategorie

Kalendarz

November 2012
M T W T F S S
« Oct   Dec »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Przyzwoitość 2

Jako się rzekło, zajrzałem i niemal się udławiłem. Kolejny produkt Agory o kolejach i znów dowód, kim jest dziś dziennikarz. To ktoś, kto ma przekazać odbiorcy swoje wrażenia na zadany temat. Nie musi nic wiedzieć i w gruncie rzeczy im mniej wie, tym lepiej, bo wszak odbiorca też nie wie i wiedzieć wcale nie chce.

Tym razem to nie strony lokalne, lecz wyborcza.biz, autorka zaś podpisuje się pełnym imieniem i nazwiskiem. Opisując sukces bydgoskiej Pesy Katarzyna Zachariasz ogłasza między innymi:

Wyprodukowali lokomotywę spalinową z silnikiem elektrycznym. Tylko w Kanadzie jest druga podobna.

I staje się jasne, że autorka nie ma zielonego pojęcia o tematyce, a tekstu przed publikacją nie przeczytał nikt, kto tę tematykę choć trochę zna. Pierwsze jest od biedy wybaczalne, ale w połączeniu z drugim staje się nie do przyjęcia.

Muszę poinformować szacowny portal wyborcza biz, że niemal wszystkie lokomotywy spalinowe na świecie mają silnik elektryczny. Ten spalinowy napędza prądnicę, ta zasila silnik elektryczny, który służy do napędu kół. Zadania tego nie można powierzyć bezpośrednio silnikowi spalinowemu — nie dałby rady, za mały moment obrotowy. Nieliczne wyjątki to lekkie spalinowe szynobusy – kiedyś miewały i czasem dziś też mają wyłącznie silnik spalinowy i skrzynię biegów. Jak autobus.

A w którym to kościele dzwoniło? Otóż Pesie tworzą (a nie “wyprodukowali”, bo rzecz jest na etapie prototypu) lokomotywę elektryczną z dodatkowym silnikiem spalinowym. Po to, by  mogła sobie krótkotrwale poradzić tam, gdzie nie ma trakcji elektrycznej. I choć sukces Pesy trudno zakwestionować, to na pewno nie owa lokomotywa o nim świadczy. Technologicznie nie jest to bowiem żaden problem, a produkt ma być najzupełniej niszowy, bez szans na dłuższe serie, i to dlatego nikt chyba nie ma go w swojej ofercie, a pracuje nad takowym istotnie również kanadyjski Bombardier.

Zaprawdę, szanowni dziennikarze, miejcie odrobinę przyzwoitości. Trzymajcie się z daleka od kolei, skoro stać was na niewiele więcej niż konstatację, że szyny były złe i podwozie też złe.

41 comments to Przyzwoitość 2

Leave a Reply